OBS: når denne bloggen ble skrevet fantes det to firmaer som het Oppland Bilformidling. Oppland Bilformidling Ronny Sirirud, som nå har skiftet navn til RS BIL RONNY SIRIRUD er det firma jeg har hatt særdeles dårlig erfaring med, og er det bloggen min handler om. Oppland Bilformidling på Harestua er såvidt meg bekjent et seriøst og godt sted å kjøpe bruktbil.
OBS 2: Denen bloggen er ikke for å henge privatpersonene Kjell eller Ronny Sirirud, kun ment som en advarsel mot bilfirmaene han og hans far driver på Dokka, som daglig ledere i hvert sitt firma. For alt jeg vet kan disse guttene være trivelige karer på frititden. Men mine egene erfaringer og andres erfaringer som har kommet frem i kjølvannet av denne saken, forteller mye om hvorfor man bør tenke seg om før man handler bil eller setter bil på verksted der.
Hvorfor skal du få vite nå.
13 januar 2011 reiste jeg til Dokka for å kjøpe en bil jeg hadde sett på Finn.no og hadde også snakket med selger flere ganger.
Bilen, en Kia Sportage, startet med en gang (jeg mistenker selger for å ha startet den rett før jeg kom, slik at den skulle starte lettere) og den virket ok under prøvekjøring. det var mørkt og kaldt, og jeg trengte en bil, og tenkte som så at prisen var jo grei, og bilen virket grei så jeg bestemte meg for å ta den. Betalte kontant, og spurte samtidig som vi skrev kontrakt om når registerreim var skiftet. Da måtte Ronny Sirirud, som er innehaver av bla Oppland Bilformidling, ringe sin far, Kjell Sirirud, som driver Dokka MB deler for å høre. Det viste seg at Kjell hadde skiftet regreim, diselpumpe og litt annet, før den skulle på EU kontroll dagen før jeg kjøpte den. Bilen var ikke EU ok når jeg skulle hente den, men var kun igjen bremseklosser som måtte skiftets.
Jeg kjørte bilen hjem, kjøpte bremseklosser, skiftet disse og fikk EU ok bilen kjapt. Reiste så til biltilsynet for å omregistrere bilen og da kom første sjokket. Jeg fikk ikke lov til å omregistrere bilen, da Ronny ikke eide denne, og hadde ikke levert salgsmelding fra eier han hadde fått bilen fra. Etter en titals telefoner og enda flere sms til Ronny Sirirud, og noen dager med venting og masing, gikk dette i orden 26 januar. I mellomtiden turte jeg ikke å bruke bilen, da det var et varsel om avskilting på bilen siden Ronny Sirirud ikke hadde ordnet papirene. På biltilsynet sa de at de syntes synd på meg som hadde kjøpt bil av Sirirud på Dokka, da det ofte var tull med papirer fra de. Pokker også tenkte jeg, at jeg ikke sjekket de bedre før jeg kjøpte bil.
Men, etterhvert fikk jeg ordnet papirene på bilen, og kunne glad og fornøyd kjøre rundt i min nye 4 hjulstrekker.
Lykken ble dessverre kortvarig.
Natt til 9 februar kl 0300 på natten, etter å vært på fotoopptak langt nede i Østfold, stoppet plutselig bilen på RV4 , ved Grua. den mistet bare helt all motorkraft. Måtte jo da ringe Viking som kom kjapt for å hjelpe, og han fra Viking fant fort ut at registerreima hadde gått tvers av. jeg sa jeg syntes dette var rart, da reima visstnok skulle være under 1 mnd gammel, hvor jeg fortalte at jeg hadde kjøpt bil på Dokka da. Da spør fyren fra Viking om jeg hadde kjøpt vil av Sirirud på Dokka, og jeg måtte jo si jeg ble litt paff og svarte ja på dette. Det viste seg at far og sønn Sirirud er godt kjent som svindlere og lurendreiere.
Litt forbannet og forundret ringte jeg dagen etter opp til Ronny Sirirud og fortalte at registerreima hadde røki og lurte på hvordan vi skulle løse dette. Først ville han ikke ha noe med dette å gjøre, og skyldte på at jeg måtte ha kjørt gris, og at det måtte være min feil.
Jeg benektet dette, da jeg viste at jeg lå i fartsgrensen hele veien fra Østfold og hjem, og siden det var nysnø og dekkene ikke var all verden, så måtte jeg ta det med ro.
Etter en runde med over 20 telefoner og nærmere 25 sms, med trusler om at jeg ville heve kjøpet osv, gikk han med på å ta inn bilen for å fikse dette. Det viser seg da at de ikke hadde satt inn ny dieselpumpe, men ei brukt ei. (som det i etterkant igjen viser seg at var av feil type) og en lekkasje i denne har gjort at registerreima har fått dieselsøl på seg og blitt ødelagt.
Altså, 16 februar leverte jeg bilen på Dokka, til faren til Ronny, Kjell som driver Dokka MB deler med lovnad at bilen skal være ferdig på ei uke. Jeg er så dritlei far og sønn Sirirud på dette tidspunktet, etter å ha kranglet med begge to i en uke, hvor begge skylder på hverandre.
23 februar skulle jeg få igjen bilen, men da tar hverken Ronny eller Kjell telefonen. Uansett hvor mye jeg ringer og sender sms. Jeg fortsetter masingen min dagen etter og dagen etter der igjen, og ved å bruke andre telefonnummere en mitt eget, får jeg endelig tak i Ronny, som sier at bilen min skal være ferdig dagen etter. De hadde måttet vente på en del.
Sånn fortsetter vi i en mnd. ja faktisk frem til 23 mars, da jeg får en sms fra Ronny som skriver
“Bilen er klar i helja. Han (faren til Ronny)sier at hvis itte den er klar så får du bare få
at pengene”
Den 27 mars, reiser jeg og bror min oppover til Dokka, da ingen av Sirirudene tar telefon eller svarer på sms. Når vi kommer utenfor Dokka MB deler, ser vi at bilen står utenfor. Litt overrasket over dette åpner jeg panseret og ser at motoren er tatt ut. Og tenker at “denne bilen blir ikke ferdig i dag eller denne uken for den saks skyld”
Inne på verkstedet finner Kjell Sirirud (han åpnet ikke når vi banket på , det var først når jeg gikk inn på kontoret han ville snakke) og lurer på hvorfor ikke bilen er klar. Han kommer med noen rare unnskyldninger og sier han ikke vil ha noe med dette å gjøre. at vi må snakke med Ronny, sønnen, som har solgt bilen til meg. Greit nok svarer jeg og setter meg i bilen for å reise opp til Ronny. Fant adressen på Gule sider. På vei opp møter vi Ronny som i full fart stikker av, og tipper dette er på grunn av at faren ringte å advarte han. Så vi snur, og kjører ned igjen til verkstedet til Kjell, men da hadde jammen han også stukket av. Vi kjører litt rundt og ser etter de , men finner de ikke.
På turen ned fra Dokka svarer til slutt Ronny på en sms, at han ikke hadde penger hjemme, så jeg måtte vente til uka. Jeg gir han frist til tirsdag 29 mars, med å ha pengene på konto. Rett etter jeg sender denne sms, ringer faren Kjell og spør om vi kan snakke om dette. Han sier han kan ha bilen klar på tirsdag 29 mars, levert på Shell Gran. Jeg sier at dette er ok, enten penger eller bil ferdig og tipp topp tirsdag.
Tirsdag 29 mars prøver jeg gang på gang å ringe både far og sønn Kjell og Ronny Sirirud, uten at de tar telefonen. Litt utpå dagen så reiser jeg til Gran for å handle, og da ser jeg at bilen min står på Shell. så jeg går inn på Shell og lurer på om de vet noe om den bilen som står utenfor, og da hadde de fått beskjed om å levere nøklene til meg når jeg kom innom.
I bilen ligger den en lapp, hvor det står at det er litt tikking i ventiler, men at de skulle skifte shims senere. og at de skulle ta kontakt. yeah right tenkte jeg.
7 april har det gått såpass lang tid at jeg ringer Kjell fra et nummer jeg ikke har brukt før og han tar telefonen på første forsøk. delene har ikke kommet sier han. og jeg ringer da annenhver dag og maser og rundt en mnd senere, ca 10 mai, får jeg snakket med Ronny. Han sier at faren bare juger og at det ikke er bestilt noen deler. Hvor jeg på nytt ber om å få hevet kjøpet. Ronny sier da han skal bestille nye shims selv og sende meg direkte fra leverandør. Bilen har jeg jo nesten ikke brukt, men får plutselig beskjed fra Kjell at det ikke er noe farlig å kjøre bilen. Så jeg begynner å bruke bilen forsiktig i fra ca 20 mai, og et par dager senere så ryker det bare svart av bilen. da hadde jammen meg også turboen gått i stykker.
sender brev til forbrukerrådet med klage, siden Ronny Sirirud ikke tar telefon, sms eller svarer på e-post.
Nå tar ting så lang tid i ferietiden at jeg ikke gadd å vente på Forbrukerrådet, så jeg solgte bilen med stort tap i stedet. Og opplyste om de udugelige folkene på Dokka. Ny eier sier at de har satt inn feil dieselpumpe og koblet vakumrør mm feil, og at dette er grunnen til alle problemene med bilen. Ny eier setter i stand bilen selv, med selvlaged turbo, så nå er vel bilen i orden. Og det er ikke takket være svindlerne på Dokka.
Her om dagen, så ringte Forbrukerrådet og beklaget at dette hadde tatt så lang tid. Men, de hadde etterforsket litt, og funnet ut at Kjell og Ronny Sirirud hadde bånd med en kjent kriminell gjeng i Oslo . Og jeg ble ikke overrasket eller. For større kjeltringer en Kjell og Ronny Sirirud skal man lete lenge etter.
Skal du kjøpe bil, så hold deg langt unna:
Ronny Sirirud (tlf 469 29 517)
Kjell Sirirud (tlf 992 97 900)
Oppland Bilformidling Ronny Sirirud
Ronny har nå skiftet firmanavn til
RS BIL RONNY SIRIRUD i følge
Brønnøysundregistret.

Bilde fra oa.no
Dokka MBdeler
NB. Det fantes to Oppland Bilformidling, denne bloggen omhandler kun
Oppland Bilformidling Ronny Sirirud på Dokka som nå har skiftet navn til
RS BIL RONNY SIRIRUD
Posted by Morten on august 7, 2011 at 6:06 pm
Og da nådde bloggen min Dokka. Nå ringte Ronny Sirirud meg og var litt forbanna. Han skulle til politiet i morgen og levere en anmeldelse for at jeg hadde navngitt han. Det må han få lov til å gjøre. Han sa også at jeg ikke kunne være mye redd for livet mitt, og hva han nå mente med det, for stå for hans egen regning. Når jeg sa at han hadde hatt plenty med tid til å rydde opp i dette, sa at det dreit han i nå, for nå skulle jeg få. Akkurat kunden i denne saken, har han jo strengt tatt driti i hele tiden.
Fortsettelse følger.
Posted by klara on august 7, 2011 at 6:23 pm
Detta er vel blank løgn, for den samtalen der satt jeg faktisk å hørte på!! Spar litt på fabeldropsen din nå!
Posted by Morten on august 8, 2011 at 2:38 pm
Nå er vel ikke eventyrdrops min favoritt, og i å med at du var hos Ronny da han ringte, og ikke hørte det samme som meg, bør du kanskje endre kosthold eller få deg høreapparat, siden du hørte så feil.
Posted by Pennens makt – eller tastaturet i dag er vel mer korrekt « Grunne tanker og dype undringer on august 7, 2011 at 6:57 pm
[...] I januar kjøpte jeg bil. bruktbil sånn som Sunde synger om. Og denne gangen var jeg virkelig uheldig med valg av selger. Fyren var hyggelig og jeg syntes han var koselig å snakke med og tenkte at , ja, nå ble jeg hvertfall ikke lurt. Men den gang ei. Feil på feil på feil dukket opp, og da var bruktbilselgeren plutselig vansklig å få tak i. Kommunikasjonslinjen ble brutt kan man si. Jeg har logger som viser hundrevis av sms og samtaler, dvs ikke komunikasjon, men enveis. Etter å ha prøvd i 6 mnd å få til en god kommunikasjon med bruktbilselgeren, ga jeg opp, solgte bilen og skrev ei blogg om det lille helvete jeg har opplevd som kunde de siste 6 mnd. bloggen kan leses her: http://bilsvindel.wordpress.com/2011/08/07/kjope-bruktbil-da-ma-du-styre-unna-far-og-sonn-sirirud-pa… [...]
Posted by SN on august 7, 2011 at 7:09 pm
Etter som jeg har skjønt, har ikke Ronny noe mer med Bilsenteret på Dokka å gjøre. Heldigvis får en vel bare si, både for selgere og kjøpere sin del. Far og sønn her gjør ikke akkurat bruktbilbransjen noe lett for de som vil drive seriøst.
Posted by Morten on august 7, 2011 at 7:32 pm
Nei, har har vist ikke det lengre. Han sto oppført som 50% eier i flere registre, som sikkert ikke er oppdatert.
Posted by Jørn Sveen on august 7, 2011 at 7:17 pm
Hei
Jeg ber deg fjerne hold deg unna Bilsenteret Dokka umidelbart,det eies nå av meg Jørn Sveen 100%. Det står et DA selskap der som ikke er i drift lengere. Å sverte Bilsenteret Dokka blir feil,har ikke noe av dette å gjøre.
Posted by Morten on august 7, 2011 at 7:29 pm
Hei, beklager dette, han sto oppført som 50% eier i aksjeregistrert. har fjernet det nå. beklager.
Posted by Benedikte on august 7, 2011 at 7:26 pm
Skjønner frustrasjonen din, men du har vel strengt tatt ikke lov til å legge ut hverken bilde, navn eller nummer på folk uten samtykke fra den det gjelder. Kan fort bli ris til din egen bak, do jeg skjønner godt du gjerne vil advare folk.
Posted by lurkepilt on august 7, 2011 at 7:46 pm
He he, må flire litt når jeg leser dette. Flere med samme erfaring. Bilen til samboeren min ble til og med stjålet fra verkstedet…………. En bil med startsperre ,samtidig som nøklene lå inne på kontoret. Pussig
Posted by Martin Rustad on august 7, 2011 at 8:07 pm
Haha sorry at jeg ler, men du har jo handlet av familien som er mest kjent for å “slakte” biler i hele Norge da
Men i hovedsak er det vell mercedeser de 2 holder på med.
Husker jeg ikke feil ble Kjell også tatt for å ha slaktet over 50 biler for noen år tilbake
Eneste bra med de folka der er at Ronny er helvettes god bak rattet. Ikke mange som klarer å ligge sidelengs gjennom hele dokka med automat gear ;-.)
Mvh tidligere dokka tulling
Posted by Martin Rustad on august 7, 2011 at 8:14 pm
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hedmark_og_oppland/4667621.html
Posted by katrinerohmen on august 9, 2011 at 5:59 am
Merker at jeg gruer meg til jeg skal kjøpe meg bil… noe som skal skje om ikke lenge… Tror jeg skal få pappa til å kjøpe bil for meg.. eller sammen med meg…
Posted by Morten on august 9, 2011 at 7:39 am
Neida, du må bare ta med deg en bilkyndig, og gjøre noe av det som står nederst her: http://bilsvindel.wordpress.com/2011/08/08/finnes-det-noe-sentralt-register-over-useriose-bruktbilforhandlere/
så går nok det bra. Styr laaangt unna Oppland Bilformidling på Dokka, så har du reddet deg inn litt. Det billigste er nok å kjøpe bruktbil privat, og du kan også da be om NAF test, det er ganske så trygt
lykke til.
Posted by sjaafoer on august 9, 2011 at 1:58 pm
Er det noen i debatten her eller andre som har noen erfaring med Automobilen
(Fisher) bilforretning på Dokka.
Posted by Morten on august 9, 2011 at 7:18 pm
Hei. Jeg har ingen erfaring med de, men ser de har holdt på en del år, så jeg vil vel tro de er seriøse nok.
Nå er det viktig for meg å understreke at jeg ikke på noen måte ønsker eller prøver å henge ut bilbransjen. Jeg har kjøpt noen biler igjennom årene, og har stort sett bare positive erfaringer med det. I bruktbilbransjen finnes det nok en del cowboyer hvis man ser litt i media, så bruk de som er godkjente og de som har et godt rykte.
Posted by Håvard Ranvik on august 9, 2011 at 7:12 pm
jørn sveen,jeg kjøpte bil av deg,så det er jo samme greia med deg som med den forrige eiern jo!Bortsett fra at dette var ikke en så graverende feil!useriøst firma må jeg si…
Posted by commentoid on august 10, 2011 at 10:21 am
Driver og ser på en bil fra det som før var Dokka MB Deler (uten at vi skal nevne dagens navn, så klart) – det er en bil til 100k som har heftelse som ikke er slettet i følge Elcon på godt over 100k – uten at de kunne røpe nøyaktig sum….
Har dette firmaet blitt så seriøse nå at det er tilrådelig å kjøpe bil fra de, eller er det bare å gi beng og se videre?
Posted by Håvard Ranvik on august 10, 2011 at 11:59 am
får ikke fjerna innlegget,men var visst han forrige eiern som solgte bilen til meg…beklager dette jørn!
Posted by Nina B on august 11, 2011 at 6:59 am
Så flott at du advarer oss mot sånne til de grader useriøse bilselgere!
Føler med deg i kampen du har hatt med de, og jeg håper da inderlig at disse “cowboyene” får på pukkelen. Selv om jeg mistenker at de ikke gjør det….
Jeg skal i hvertfall legge navnene deres på minnet.
Posted by Per Finnbakken on august 11, 2011 at 8:45 pm
Hei.. Jeg skulle hatt en bil som ikke bruker mye bensin, ikke noe problem om den bruker mye olje.. Rust er helt greit, om fargen er så lik som mulig med rust fargen, så kalt kolbu lakk. Trenger ikke å ha alle gir, bare den er mulig å rygge med den.. hadde vært ok om det ikke hadde vært alt for mange sider med mangler etter eu kontroll.. kjøper kontant, er lønnsmottaker fra nav så oppgjør kan betales rundt den 20… hadde vært fint å kunne dele opp kjøpesummen, kan betale 500kr pr mnd.. Hadde vært greit å få med chassinummeret, og 2stk skilt med noalig like tall forand og bak..
max 50 000kr.. Jeg kjøper ikke bil utenfor Dokka! Vil ha kvalitet.. send mail til bilkjøper@svindel.no
Posted by Øyvind Rogne on august 11, 2011 at 10:02 pm
Jeg driver Rogne handel AS.Det dere driver å gjør mot Kjell og Ronny nå synes jeg ingenting om.Det er direkte stygt gjort.
Den som startet denne siden tror han får kjøpt en 100 lapp for 50 lapp.Han kjøper en 2000 mod Kia Sportage Turbodiesel for 25000,- Ikke direkte dyrt for en 2000mod 4wd turbodiesel stv.Jeg veit jeg stikker hodet i et vepsebol men jeg greier ikke se på slik trakkasering av mennesker,Ja det er faktisk mennesker vi prater om.Morten Wium på Gran,det du gjør er styggere enn å selge en bil.Alle som driver med kjøp og salg av bil vil prøve å tjene på det.Til og med Sullandgruppen vil tjene på en bil.Mitt navn er Øyvind Rogne,og hvis dere syns det er ålreit å henge ut folk slik.så ok.
Posted by Morten on august 11, 2011 at 10:47 pm
Hei Øyvind. At du mener jeg henger ut Kjell og Ronny, får så være. Ja, jeg vet bilen var rimelig, og nei, jeg tror ikke man får 100 kroner for en femtilapp. Jeg mener jeg har vært mer en rimelig i over 6 måneder. Kjell og Ronny har flere ganger innrømmet at , joa, dette får vel vi fikse, det skulle ikke vært sånn osv. Om jeg hadde gitt 1 krone for bilen, måtte jeg vel kunne forvente at en helt ny registerreim holder mer en 3 uker? At det ble gjort slett arbeid skal vel ikke lastes meg selv om bilen ble solgt under listepris? hvis dette er din holdning, så hadde jeg neimen ikke turt å kjøpe bil eller noe annet av deg eller.
Hvis du har en innstiling til at selger ikke skal holde avtaler, prøve å imøtegå kunden og være ryddig og ærlig, nei, da skjønner jeg ikke hvordan du kan drive butikk.
Jeg har sendt brev, sms, e-post og rekomandert brev (som jeg vet han hentet) uten å få svar. Hadde Kjell og Ronny vært uenige i at alle de feilene som dukket opp, ikke skulle rettes av de, så kunne de sagt det i stedet for å komme med lovnad etter lovnad.
Kjell og Ronny har hatt utallige ganger og muligheter til å rette opp, gjøre opp og i det minste holde en dialog, men de har rett å slett gitt faen. Derfor synes jeg, i sammråd med andre, at det var riktig å fortelle min historie. Og at jeg bruker navn og telefonnummer, er rett å slett for det at de står oppført som daglige ledere i de to firmaene jeg har hatt problemer med. Dette er offentlig informasjon, og jeg gjør ingenting hverken Forbrukerinspektørene på NRK, Tv2Hjelper deg, eller Forbrukerrådet gjør. De går også offentlig ut å advarer.
Posted by Øyvind Rogne on august 11, 2011 at 10:56 pm
Jeg tar ikke dem i forsvar når det gjelder salg av bil,men syns det er dumt å henge ut folk på den måten.Håper du er litt enig i det!!!
Posted by Morten on august 11, 2011 at 11:07 pm
Tro meg, jeg skulle aller helst kjørt fornøyd rundt i Kian og ikke trengt å skrive blogg i det hele tatt .Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde blitt behandlet på en bittelitt bedre måte av Ronny og Kjell, og jeg skulle aller aller helst, slippet å advare noen mot noen i det hele tatt.
For å skrive denne bloggen har ikke vært helt smertefritt, det har kommet trusler fra bruktbilbransjen i Dokka/Hundalen/Gjøvikområdet, jeg vet at dere bruktbilforhandlere har diskutert og sagt at nå skal dere til Hadeland å lekse opp han idioten, og jeg vet at noen har holdt på å gjøre det. Men, jeg har også fått utrolig mange tilbakemeldinger på at dette var riktig å gjøre, at kanskje deler av bruktbilbransjen bør skjerpe seg bittelitt, og med over 10 000 lesere på 3 dager, så er det jo noe som faktisk opptar folk. Når det gjelder trusler, så blir disse annmeldt på løpende bånd, der har jeg nulltolleranse. Men, jeg har også fått telefoner fra andre bruktbilforhandlere som kjenner til Kjell og Ronny, og sier at de forstår hvorfor jeg gjør dette veldig godt, og at de håper jeg ikke tror hele bransjen er sånn.
For det tror jeg ikke. Jeg har tilogmed fått tilbud om billig bil fra en kar.
Så svar på spørsmålet ditt, nei, jeg liker ikke å gjøre dette, men føler at det er nødvendig.
Posted by Øyvind Rogne on august 11, 2011 at 11:21 pm
Jeg driver kun alene med mine biler.Faktisk er jeg enig i mye du skriver,for bilbransjen er blitt en råtten/real bransje.Jeg kan ikke kjøpe en bil kontant over 10.000,- etter 1 januar i år.Har du betalt over 10.000,- for den kan så er du faktisk ansvarlig for å betale deres skatt.
Posted by Øyvind Rogne on august 11, 2011 at 11:44 pm
Da svarer du,cash eller kontant
Posted by Øyvind Rogne on august 12, 2011 at 12:21 am
Alt over 10.000,- må gå pr,bank.
Posted by Øyvind Rogne on august 12, 2011 at 1:48 am
Å bekreft vær så snill,at du ikke har blitt truet av meg.Du kaster ut av deg ting som tar alle under en kam.Har du blitt truet av noen i hunndalen,den på dokka,den på gjøvik,den på hadeland,så skriv det.her,men vær forsiktig i denne bransjen,De gjør ingenting selv.Jeg tror noen kommer til å ta deg.Det sier jeg direkte til deg for at jeg kjenner bransjen du driver å roter i.
Dagens reklame: Alle biler Rogne Handel AS selges er fri for heftelser.Ikke alle biler er eu-godkjente men da får dere beskjed(står også i annonsen).Er “litt flink” til å ordne biler.Rogne Handel AS kjøper aldri en bil som noen oppkjøpere har vært borti.Kjøper direkte av de som har hatt bilen i stort sett mange år,eller siden den var ny.Gå på min side på finn.så ser dere at jeg prøver å være så ærlig jeg bare kan.Jeg er nå bikket 40 år,og har drevet med biler siden jeg sluttet skolen i 8 klasse.(burde kanskje gått på skolen videre,men gikk hovedbyggfag/maskin mek etter det)Perioden der jobbet jeg hos et firma som het Bilservice.Da var jeg 13 år,og min oppgave var å skifte hjul,vaske.sjekke olje,parkere bilene pent i brutbilhallen(å fy faan for en drømmejobb for en 13 åring.Roy Hagen dreiv firmaet og hadde med seg en hjelper son het Terje).Derfor havnet Øyvind Rogne som bilforhandler med brukte biler.
Jobbet et år etter det på honky tonk video hvis noen husker det.vi drev på hjørnet på kommunen retning rundkiosken.deretter ble jeg hentet av lena video å jobbet der i 3 år.Men det er biler jeg elsker å vil leve av.Men handler du en bil av Rogne Handel AS,så hadde jeg jugd hvis jeg hadde sagt den bilen holder livet ditt ut.Men,og det er faktisk ikke en umulighet at den gjør det.Det var min historie som jeg håper dere tenker over.Kjøpt biler av folk som har hatt dem i 15 år å.De holder mange tilbake opplysninger.Bilbransjen er ikke lett,og ikke for dere som handler veldig sjelden.Jeg kan legge ut en bil nå,som holder i 10 år.så kan jeg legge ut maken som aldri kommer til å bli defekt(dynamo/starter/bremseklosser++++ er slitedeler) Men nå har jeg delt min erfaring med dere,og hvorfor jeg driver med bil.MVH Øyvind Rogne,Rogne Handel AS
Posted by Morten on august 12, 2011 at 7:27 am
Nei, jeg har ikke blitt truet av deg. Jeg har faktisk ingen som har truet meg direkte, men noen bla bruktbilforhandlere har kommet og fortalt meg hva som har blitt sagt og snakket om på bla Trafikkstasjonen i Hundalen.
Og bilbransjen kjenner jeg ganske godt, jeg har store nettverk og har også handlet en del bil.
Lykke til videre med salget, jeg kommer ikke til å tillate mer reklame på bloggen her nå.
Posted by dokka87 on august 12, 2011 at 8:58 pm
Hele saken din er idiotisk å helt uanstendi. Først kjøper du en BRUKT bil til 25 tusen å atpåtell en Kia. Å henge ut folk slik er skamløst. Kan itte forvente all verden av en slik bil. Å Kjell å Ronny er bra folk. Kjell har hjulpet mange oppigjenon tia han med biler å reprasjoner til langt under selvkost. Å uansett hvor du leiter vil du aldri finne en ærli bruktbilselger heller.
Posted by Knut Einar on august 13, 2011 at 3:20 pm
På tross av hva noen mener her så er det bra at du blogger om dette. Jeg skjønner at dette ikke er en engangshendelse fra denne bedriftens side, men en gjenganger.
Jeg setter stor pris på å få vite om useriøse aktører i bransjen slik at jeg kan styre unna lyssky bedrifter.
De som tar disse karene i forsvar er mulig personlig bekjente med dem, de ville nok også tenke seg om litt om hvis dette hadde hendt med dem.
Ellers så vil jeg anbefale å kjøpe bil hos godt etablerte bedrifter med mange år bak seg. Det er selvfølgelig ingen garati for hva man møter noe sted, men man kan jo ihvertfall styre unna “garsje-salgsbedrifter”.
Og som det blir nevnt i kommentarene, ta med deg noen som kan litt om bil.
Posted by Trond-Morten WildThing Bjarkøy on august 15, 2011 at 4:01 am
Disse to herrene er berømt helt ned til Bergen. Alle som tar i eller driver med bil hører på et eller annen tidspunkt om disse ville påfunnene fra far og sønn. Jeg har selv romstert gjennom et stykk Merc som strengt tatt ville gjort bedre tjeneste som drivanker enn bil, for å finne et eneste spor av noe som kunne sette beskrivelsen som ble brukt om bilen – “trygg og god familiebil” – i rette lys.
Det er trist at slike mennesker får lov til å drive på å svindle mennesker som handler bil med de reduserte økonomiske midlene de har.
Posted by Marte Lystad Bjørnevåg on august 31, 2011 at 10:12 am
Hei jeg eier ett firma på Harestua som også heter Oppland Bilformidling,startet det i 2001 og har hatt ett plettfritt navn i over 10 år til nå!!!!.
Mitt Firma på Harestua har ingen ting med Oppland Bilformidling/Ronny Sirius på Dokka å gjøre.
Til den personen som har lagt ut bloggen:
Jeg hadde satt pris på om du kunne fjernet navnet Oppland Bilformidling fra saken din da dette også vil gå ut over mitt firma,som absolutt ikke har noe med dette å gjøre.
Hilsen
Leo Bjørnevåg
Posted by Morten on august 31, 2011 at 11:44 am
Hei Leo. Nå har jeg understreket at dette gjelder Oppland Bilformidling Ronny Sirirud på Dokka. Å fjerne navnet fra saken kommer jeg ikke til å gjøre, da dette er informasjon hentet fra Brønnøysundregistret. Jeg håper at denne konkretiseringen av bloggen min nå, ikke gjør at dette går ut over deg på noen måte nå, da dette aldri har vært hensikten.
Posted by Men siden ikke alle leser blogger, så kan man fortsatt lure noen! « bilsvindel on august 31, 2011 at 7:51 pm
[...] http://bilsvindel.wordpress.com/2011/08/07/kjope-bruktbil-da-ma-du-styre-unna-far-og-sonn-sirirud-pa… [...]
Posted by ghilliesniper on september 20, 2011 at 1:13 am
“Ronny og Kjell”….. Hehe!!
Bare d er nok til å rygge:)
Posted by muscat1 on september 26, 2011 at 9:06 am
Hei!
Fint at du tar opp dette. Trist med alle de useriøse bruktbilhandlerne, mange av dem er ikke en gang registrert som den type foretning og drives atpå til i etablerte boligstrøk uten tillatelse. Og kommune/ politi ser ofte ikke ut til å bry seg heller. De fleste byer og tettsteder har vel en eller flere av disse, her på Kongsberg har vi minst en. Han har drevet i 20-30 år. Jeg vet ikke hvor mange han har lurt men her går det trolig mest ut over naboene. Jeg er jo fristet til å gå ut med navn og adresse men det får bli i neste omgang.
Posted by Morten on oktober 11, 2011 at 1:13 pm
Nå har jammen far og sønn Sirirud gått til det skritt å annmelde meg. Skal i avhør på fredag, men i følge advokater og jurister jeg har fått tilbakemeldinger fra, skal jeg vist ta dette med knusende ro.
Vurderer kanskje å sende en faktura til dem nå for tid jeg har brukt på denne saken
Posted by Kurt Råstad on oktober 15, 2011 at 8:05 am
Flott blogg syns jeg. Du gjør det rette med å legge ut navn og hva de styrer med. Små barn i voksene kropper virker det som. Har selv vært borti useriøse selgere. At de har annmeldt deg skal du bare ta med ro, du har ikke gjort noe ulovlig i det hele tatt. Det er lov å legge ut navn, nummer, adresse og bilder på slike saker. Avisene gjør det hele tia, Å jeg tror også at de som snakker dritt til deg her inne er bekjente eller svindlere selv som ser seg selv i speilet når de leser bloggen din. STÅ PÅ VIDERE
Posted by Blogget om negativ kundeopplevelse – ble anmeldt for trakassering. | Beate tenker høyt on oktober 15, 2011 at 11:56 am
[...] for å vente på reparasjoner som aldri fant sted. I sin frustrasjon skrev han blogginnlegget “Kjøpe bruktbil? Da må du styre unna far og sønn Sirirud på Dokka” for å advare andre mot samme [...]
Posted by Marte Lystad Bjørnevåg on oktober 15, 2011 at 1:46 pm
Hei Morten Wium hvis du sjekker på brønnøysund registeret så har det firmaet du kjøpte bil av på Dokka skiftet navn.
Nå er det kun en Oppland Bilformidling og det er meg på Harestua.
Regner da med at du sletter Oppland Bilformidling fra ditt innlegg.
MVH
Leo Bjørnevåg.
Posted by Morten on oktober 15, 2011 at 2:28 pm
Hei, jeg skal legge til opplysningen i bloggen.
Posted by bimmern on januar 3, 2012 at 8:24 pm
Jeg har lest gjennom din blogg et par ganger, og tillater meg å kommentere noen punkter.
Jeg kan ikke lese i verken det første innlegget eller i noen tilleggskommentatorer hvor du refererer til kontrakten. Det ble skrevet en kontrakt som du selv skriver. Om ikke annet en enkel kontrakt lik den som finnes på NAF sine hjemmesider? http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksperten/Kjop-og-salg/Kjop-og-salgskontrakt-for-bil/
Der ville det blant annet blitt beskrevet om registerreim var byttet, som jeg har forstått er problemet i dette tilfellet. Videre finner du punkter som, bilen selges som den er, om bilen er besiktiget og prøvekjørt, årsavgift betalt osv. I tillegg kan det fylles ut merknader om hva som følger/ikke følger med bilen.
Sitat:” Nå er det viktig for meg å understreke at jeg ikke på noen måte ønsker, eller prøver å henge ut bilbransjen. Jeg har kjøpt noen biler igjennom årene, og har stort sett bare positive erfaringer med det. I bruktbilbransjen finnes det nok en del cowboyer hvis man ser litt i media, så bruk de som er godkjente og de som har et godt rykte.”
Vet ikke hva du mener med godkjente i denne sammenheng? Og ja, ”cowboyer” finnes i alle bransjer/bedrifter store som små. Slik som du selv refererer til i ”Pennens makt”. https://mortenwien.wordpress.com/2011/08/07/pennens-makt-eller-tastaturet-i-dag-er-vel-mer-korrekt/
I din kommentar til Øyvind Rogne, langer du bare ut en kommentar etter et innlegg.
Sitat:” Hvis du har en innstiling til at selger ikke skal holde avtaler, prøve å imøtegå kunden og være ryddig og ærlig, nei, da skjønner jeg ikke hvordan du kan drive butikk.”.
Håper kommentaren ikke bare var ment for hr. Rogne, men på et generelt grunnlag.
Du skriver videre at du har stor kjennskap til bilbransjen. Da tillater jeg meg å spørre hvordan du har kommet opp i denne situasjonen?
Du anbefaler å kjøpe bil hos godt etablerte bedrifter og ikke hos de som du kaller ”garasje-salgsbedrifter.” Dette er jo ikke i samsvar med et annet innlegg på denne bloggen. Henviser til han som har handlet hos Bilia. Som jeg skrev tidligere, ingen bransjer er perfekt.
Du tillater deg også å komme med ganske sterke beskyldninger i en kommentar. Slik som:
” reparerer biler med feil deler, deler uten kvittering (tyvgods?) og bruker arbeidskraft som nok sikkert ikke er registrert et eneste sted i Norge”. Håper for din skyld at du har dokumentasjon, som kan underbygge disse påstandene. Du går i tillegg god for de resterende som selger bil på Finn.no da du skriver ”Sier bare styr unna. Det finnes mange andre bra og billige biler på finn.no som er mye tryggere å kjøpe”, Regner med dette var myntet på de samme personene da den er linket til de sidene? Som sagt sterke påstander.
.
Det er vel farlig/feil av meg og ”ta disse personene i forsvar” som du skriver. Da er jeg vel bare en person som kjenner dem. Det jeg hele tiden vil frem til er: hvorfor henviser du ikke til en skriftlig kontrakt som kan understreke dine påstander i denne bloggen? Hva med å legge ut denne kontrakten på bloggen, eller en link til denne?
Du skriver selv den 11. nov at du kan dokumentere dine påstander. Du har jo også vært i kontakt med Forbrukerrådet. Regner med at de også spurte etter en kjøpskontrakt? Og etter hvert har Politiet vært inne i bildet. Hvis du har en kontrakt som kan underbygge dine påstander, er dette i mine øyne en grei sak du ville vunnet frem med. Og ikke gadd å vente på Forbrukerrådet, slik du skriver.
Hvis du derimot ikke kan henvise til en slik kontrakt eller punkter i en kontrakt, grenser det i mine øyne til å bedrive trakassering når det gjelder ytringsfrihet. Som du sikkert vet har også ytringsfrihet en begrensning.
Om den kritikken som har forekommet fra din eller de andre involverte i denne saken er berettiget eller ei, vil jeg ikke ta part i. Som sagt: HVA STÅR I KONTRAKTEN?
Til slutt vil jeg bare ha en bekreftelse på om alle innlegg i denne bloggen blir liggende her eller ikke. Driver du med sensur av innleggene? I så fall hvor er ytringsfriheten blitt av?
Posted by dokkaja on januar 6, 2012 at 6:34 pm
Kjell Sirirud har jo fra før av sittet i fengsel for akkurat dette her. På Dokka har navnet hans nærmest blitt synonymt med svindel.
Skulle ikke forundre meg om det ble flere fengselstraffer i nærmeste fremtid, han lærer jo tydeligvis ikke.
Posted by bimmern on januar 28, 2012 at 12:49 pm
Synes det er merkverdig at du ikke har svart på disse spørsmålene, da nnlegget har ligget der siden 3. januar. Det kan være mange årsaker til dette, men regner med at du har fått melding om dette innleget. Du har vært rask på labben med å svare de tidligere innleggene. Eller traff jeg spikeren på hodet?????
Posted by Morten on januar 28, 2012 at 1:42 pm
Hei, nei, jeg driver ikke med sensur, og alle dokumenter er levert politiet i forbindelse med saken. Jeg har forsåvidt lagt denne saken død, den lever bare her i bloggen for min del, og den har nå hatt sin misjon. Har hatt ganske mange som har vurdert bilkjøp på Dokka som har kjøpt bil andre steder etter å ha lest min historie, og det er også veldig mange som har hatt lignende dårlige erfaringer på samme sted som jeg skriver om.
Når det gjelder mitt bilkjøp, så var jeg nok naiv, siden jeg ikke hadde en bedre utfylt kontrakt, men selger var hyggelig og virket troverdig der og da, så jeg gikk på en smell der.
Forbrukerombudet kjente godt til disse kara, og sa bla at det burde vært et register for useriøse bruktbilforhandlere, men siden det ikke var det, så valgte jeg å skrive min historie i en blogg.
Posted by Sondre Leivdal on februar 1, 2012 at 10:44 am
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32765797
Jeg har veldig lyst på denne bilen? Er dette ett kjøp som kan være smart? eeheehh
Posted by Morten on februar 1, 2012 at 10:58 am
Hehe, jeg hadde nok styrt unna